top of page

Er din krop en foodprocessor?

Opdateret: 4. aug. 2021

Det er min krop ikke, men i mange år har jeg indtaget min mad, som om den var. Og det sker stadig, men gradvist bliver jeg bedre til at rette min opmærksomhed mod det måltid jeg er i gang med at indtage.


De fleste af os kan vel nikke genkendende til utallige måltider, som blot skal overstås, fordi vi er på vej til næste møde eller gøremål. Eller hvad med de måltider, hvor samtaleemnet kræver så meget opmærksomhed, at måltidet bliver indtaget fuldstændig ubevidst? Og sidst, men ikke mindst, genkender mange af os sikkert også de måltider, hvor al opmærksomhed går til skærmunderholdning på mobil, TV, eller iPad.

Med ovenstående måltidsvaner, så sker det ofte, at vi glemmer at tygge maden fuldt ud, og til tider må det hjælpes på vej med en ordentlig tår vand, da det ellers ville sidde fast i halsen. Og når munden ikke har gjort sit fornemmeste arbejde, som er at tygge maden, ja så er det jo op til resten af fordøjelsessystemet at agere mekanisk hakkemaskine.

Men hvorfor er det så vigtigt at vi tygger maden grundigt?

Når vi ikke tygger vores mad grundigt, så sender vi alt for store madmolekyler videre til resten af fordøjelsessystemet. Mavesæk og tarme må derefter kæmpe med at få nedbrudt de store molekyler til små molekyler, som kan optages via vores tyndtarms mikrovili.

Når de store madmolekyler sendes videre i systemet, så er det ikke alt fordøjelsessystemet formår at nedbryde til absorptionsvenlige molekyler kaldet monosakkarider. Dét kan resultere i, at kroppen ikke opnår det fulde næringspotentiale i maden, at ufordøjede molekyler når frem til tyktarmen, samtidig med en øget risiko for en forlænget transittid, altså fra maden indtages til den elimineres fra endetarmen.

Ufordøjede madmolekyler i tyktarmen fodrer tarmbakterierne, som kan forårsage ophobning af ubehagelig til smertefuld tarmluft, samt øger tilstedeværelsen af stoffer, som suger vand til sig og kan derved give symptomer, som oppustethed eller

diarré.

Ufordøjet mad kan også resultere i at større, dårligt fordøjede partikler trænger igennem tarmvæggen og kommer ind i blodomløbet, som kan udmunde i flere uhensigtsmæssige konsekvenser for helbredet. Dermed sender vi leveren på unødvendig overarbejde.

Nuvel, man kan vel få en blender til at gøre arbejdet? ;)

Ja, og nej, en blender sørger jo kun for den mekaniske hakkeproces. Desværre kan de køkkenmaskiner, jeg kender til, ikke tilsætte spytamylase enzymer, som er med til at nedbryde kulhydrater, og som frigives i munden ved tygning. De kan heller ikke tilsætte muciner, som findes i spyttes, og som danner en slags slimende smøremiddel. Køkkenmaskinen stimulerer heller ikke dannelse og frigivelse af hverken pepsinogen og HCI (saltsyre), som blandt andet sker i mavesækken når der tygges.

Jeg forsøger ikke, at fraråde en sund og nærende smoothie eller suppe. Men jeg vil gerne belyse, hvor vigtigt tyggemekanismen er for vores fordøjelse, og dermed også vores absorption af essentielle vitaminer og mineraler. Prøv eventuelt at tilføje en fast fødevare til din smoothie, som f.eks. hele bær, nødder eller frø, og giv dig så god tid til at tygge dem.

Syns- lugte- og smagssans betyder også noget for enzymdannelsen i vores fordøjelsessystem. Når vi gør os umage med at lave en farverig og velduftende ret, så stimuleres vores syns- og lugtesans. Og jo mere vi smager på maden med en nydelsesfuld opmærksomhed, så stimulerer vi vores smagssans. Disse stimulationer sender besked til vores hjerner, som forbereder kroppen på at nu skal den til at fordøje. Dette gør den ved at signalere til vores krop, at nu skal den danne og frigive pepsinogen og saltsyre til mavesækken. Pepsinogen omdannes vha. saltsyren til pepsin, som er med til at nedbryde proteiner. HCI, altså saltsyren, spiller en stor rolle i mavesækkens pH-værdi, niveauet af skadelige mikroorganismer, en optimal proteinfordøjelse, samt optagelsen af B12.

Så hvis du nu går rundt og har milde eller begyndende symptomer på en fordøjelse i ubalance, så kan dette være et simpelt sted at starte.

Opprioritér dine måltider, og giv dem din fulde opmærksomhed og rette mængde tid, så du i ro, og med bevidst nydelse, kan tygge din mad til små molekyler.

Derved sender du en opgraderet flydende næring, tilsat vigtige fordøjelsesenzymer, videre til din mavesæk. En mavesæk, som desuden er blevet stimuleret til at frigive flere fordøjelsesenzymer, under den bevidste og grundige tyggeproces. På den måde skåner du din krop for alt for mange ufordøjede store molekyler, som er en hel del mere komplekse for dine tyndtarme at absorbere og for kroppen at eliminere.

Velbekomme!



140 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page